Regulamin tworzenia w Polskim Towarzystwie Kardiologicznym (PTK) stanowisk ekspertów PTK
oraz opinii Komisji, Asocjacji i Sekcji PTK
1. Zarząd Główny (ZG), komisje, asocjacje i sekcje PTK mogą inicjować tworzenie stanowisk ekspertów PTK oraz opinii dotyczących zagadnień medycznych bardziej szczegółowych, technicznych lub aktualnych niż zawarte w wytycznych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC)/PTK. Stanowiska ekspertów PTK, opinie komisji, asocjacji i sekcji PTK powinny być spójne z wytycznymi ESC/PTK, zaś odstępstwa powinny być szczegółowo uzasadnione i wyjaśnione.
2. Stanowiska ekspertów PTK, po zaopiniowaniu przez Komisję Wytycznych (KW), podlegają ocenie i zatwierdzeniu przez ZG PTK na następujących zasadach:
a) wniosek z propozycją stworzenia stanowiska ekspertów PTK powinien zostać zgłoszony na piśmie do ZG PTK wraz z uzasadnieniem, zakresem tematycznym i składem autorów/ekspertów. Wniosek może złożyć Grupa Ekspertów związana lub nie związana ze strukturami PTK.
b) ZG PTK:
- podejmuje decyzję o zasadności przygotowania stanowiska ekspertów PTK i powołuje co najmniej dwóch Recenzentów oraz przekazuje materiały KW PTK bądź
- uznaje przygotowanie stanowiska ekspertów PTK za bezzasadne, a niezależnie od rodzaju decyzji każdorazowo informuje o swojej decyzji wnioskodawców;
c) w przypadku decyzji ZG PTK o zasadności stworzenia stanowiska ekspertów PTK, KW PTK przekazuje wersję polską manuskryptu do Recenzentów i po otrzymaniu recenzji i manuskryptu uwzględniającego uwagi Recenzentów oraz sprawdzeniu spójności z wytycznymi ESC/PTK, KW PTK przygotowuje materiał do zatwierdzenia stanowiska ekspertów PTK przez ZG PTK; KW w porozumieniu z Redaktor Naczelną Kardiologii Polskiej (KP) podejmuje decyzję o publikacji dokumentu tylko w wersji polskojęzycznej lub także w tożsamej wersji angielskojęzycznej; od decyzji KW PTK przysługuje odwołanie do ZG PTK.
d) w przypadku zatwierdzenia stanowiska ekspertów PTK przez ZG PTK manuskrypt kierowany jest przez KW PTK do publikacji w KP (wersja polskojęzyczna w Zeszytach Edukacyjnych [ZE] KP, udostępniana także na stronie ptkardio.pl, i tożsama wersja angielskojęzyczna w KP).
3. Opinie komisji, asocjacji i sekcji PTK nie wymagają oceny ZG PTK, są formalnie proponowane i zatwierdzane przez odpowiednie komisje, zarządy asocjacji lub sekcji PTK (potwierdzone pisemnie przez przewodniczących komisji, asocjacji lub sekcji PTK), podlegają recenzji przez co najmniej dwóch Recenzentów wyznaczonych przez KW PTK i, po otrzymaniu recenzji i manuskryptu uwzględniającego uwagi Recenzentów oraz sprawdzeniu spójności z wytycznymi ESC/PTK, KW PTK kieruje materiał do publikacji w KP. KW PTK w porozumieniu z Redaktor Naczelną KP podejmuje decyzję o publikacji dokumentu tylko w wersji polskojęzycznej w ZE KP lub także w tożsamej wersji angielskojęzycznej w KP; od decyzji KW PTK przysługuje odwołanie do ZG PTK.
4. Od Autorów dokumentu i Recenzentów wymagane jest przedstawienie deklaracji potencjalnego konfliktu interesów.
5. Od każdej decyzji dotyczącej stanowisk ekspertów oraz opinii ekspertów i na każdym etapie procedowania autorom przysługuje możliwość odwołania do ZG PTK.
6. Szczegóły edytorskie dokumentów uwzględniają:
- max. objętość 10 tys. słów wraz z referencjami (bez tabel i rycin), łącznie 15 tys. słów (w tym abstrakt i tabele/ryciny, z możliwością suplementu dostępnego w ZE KP tylko online w objętości 5 tys. słów,
- dokument może zawierać maksymalnie 8 rycin lub tabel,
- liczba pozycji piśmiennictwa nie powinna przekraczać 100 z uwzględnieniem wcześniejszych artykułów publikowanych na łamach KP;
- tekst powinien być przygotowany zgodnie z aktualną „Instrukcją dla autorów” KP dostępną na stronie czasopisma.